،کارتی است که به دارنده ی آن اجازه ی صادرات و واردات کالاهای مجاز طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران را می دهد. این کارت هم میتواند به صورت حقوقی باشد هم حقیقی. از زمان صدور کارت بازرگانی به مدت 1 سال اعتبار دارد و بعد از آن قابلیت تمدید شدن مجدد را داراست .

 

شرایط لازم برای صدور کارت بازرگانی به شرح زیر است:

  • کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت برای آقایان . حداقل سن 23 سال تمام .
  • حداقل مدرک تحصیلی دیپلم .
  • و معرفی آدرسی که سند 6 دانگ یا اجاره نامه ی محضری داشته باشد.

 

مراحل اخذ کارت بازرگانی:

 

1-اخذ دفاتر پلمپ تجاری و کپی از صفحه ی اول آن و برای اخذ کارت بازرگانی برای شرکتها کپی مدارک ثبتی شرکت نیز نیاز میباشد.

2-ارائه ی اظهارنامه ی کارت بازرگانی به اداره ی ثبت شرکتها    

 3-گواهی دفاتر پلمپ و 5 عدد نامه ی دارایی که شامل نامه ی بانک، گمرک ، عدم سوء پیشینه ، گواهی امضا و دارایی میباشد و ارائه ی آنها به اتاق بازرگانی. پس از آن اتاق بازرگانی براساس مدرک تحصیلی برای متقاضیان کلاس برگزار میکند.
هرشخص حقیقی  یا حقوقی با داشتن این کارت می تواند جهت اخذ این کارت اقدام نماید.حقیقی یعنی به صورت شخصی و حقوقی یعنی به صورت شرکت اقدام نمایند. کارت بازرگانی کارتی است که به دارنده ی آن اجازه ی صادرات و واردات کالاهای مجاز طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران را می دهد. این کارت هم میتواند به صورت حقوقی باشد هم حقیقی. از زمان صدور کارت بازرگانی به مدت 1 سال اعتبار دارد و بعد از آن قابلیت تمدید شدن مجدد را داراست .
این کارت توسط اتاق بازرگانی محل تجارتخانه یا شرکت متقاضی زیر نظر وزارت صنایع و معادن ایران صادر شده و باید به تائید وزارت بازرگانی برسد.
 

 

شرایط صدور کارت بازرگانی :

 

  • داشتن محل کسب : سند 6 دانگ دراتاق بازرگانی قابل رویت باشد، در صورت استیجاری بودن اجاره نامه رسمی در اتاق بازرگانی قابل رویت باشد.
  • داشتن حداقل 21 سال تمام
  • برگ پایان خدمت ویا برگ معافیت  برای آقایان
  • داشتن حساب جاری معتبر در یکی از بانک های کشور
  • داشتن مدرک دیپلم
  • عدم سوء پیشینه کیفری
  • داشتن دفاتر پلمپ


مزایای اخذ کارت بارزگانی

 

کارت بازرگانی مجوزی است که علاوه برامکان انجام فعالیتهای بازرگانی مزایای زیر را نیز برای دارنده آن در بر دارد:

 

  • امکان ثبت علائم تجاری و برندهای غیر فارسی
  • امکان حضور در نمایشگاه های بین المللی
  • ثبت سفارش کالا
  • صادرات و واردات کلیه کالاهای مجاز بازرگانی به کشور
  • انجام امور حق العمل کاری در گمرک
  • ترخیص کالا از گمرکات کشور
  • واردات کالاهای مجاز از مناطق آزاد تعریف شده



حق العملکاری

 

اعتبار مجوز حق العمل کاری 1 سال می باشد و درصورت تمایل برای تمدید کارت ، با ارائه درخواست و بررسی از سوی گمرک جهت نبود تخلف در پرونده کاری پروانه برای یکسال دیگر تمدید می گردد.
پروانه حق العمل کاری از هر گمرکی که درخواست داده شده باشد صادر می گردد و درصورتی که شخص بخواهد در گمرکهای متععد فعالیت کند باید در خواست خود را به اداره کل گمرک کشور تسلیم کند. البته صدور کارت حق العملکاری در هر گمرک دارای ظرفیت خاصی می باشد که از سوی اداره کل بررسی می گردد.


حق العمل کاران  به 2 گروه  تقسیم می شوند و  از آنان وجه الضمان نقدی یا تضمین بانکی با توجه به نکات زیر اخذ می گردد:


حق العمل کارانی که  درآمد غیرخالص حق العمل کاری آنها در یک سال  تا چهارصد هزار ریال باشد  به میزان یکصد هزار ریال.
حق العمل کارانی که  درآمد غیرخالص حق العمل کاری  آنها در یک سال بیش از چهارصد هزار ریال باشد به میزان  دویست هزار ریال. مبالغ  وجه الضمانی که دریافت می گردد   تا زمانی  که حق العمل کار در گمرک به فعالیت خود ادامه می دهد به حساب بانکی مشخصی  واریز و سود  حاصل از آن به صاحب وجه تعلق می گیرد . لازم به ذکر است که درصورت افزایش درآمد حق العمل کار در یک سال نسبت به سال قبل ، در هنگام تمدید کارت باید میزان تضمین خود را با توجه به کارکرد سال افزایش دهد.

 

مشوقهای صادراتی به صادرکنندگان کالا و خدمات توسط دولت 

 

از سال 1382  موضوع پرداخت مشوقها و یارانه های  صادراتی به صادرکنندگان آغاز گردید.  حمایتها به دو دسته حمایتهای مستیقم ( جوایز کالایی ) و حمایتهای غیر مستقیم طبقه بندی می شوند .

شیوه پرداخت یارانه و جایزه صادراتی به صادر کنندگان بشرح ذیل می باشد : 

 

  1.   شرکتها  یا تجار صادرکنندگان کالا یا خدمات پس از صادرات کالای خود  باید اظهارنامه صادراتی ، بارنامه حمل کالا و سایر مدارک را برای دریافت جایزه صادراتی به سازمان بازرگانی هر استان تحویل دهد . میزان جایزه صادراتی برای هر کالا بنا به ارزش افزوده هر کالا ( بسته بندی یا صادرات خام تولیدات ) تعیین می شود . دستورالعمل نحوه پرداخت  بنام " جداول ضرایب حمایت صادرات کالایی " میزان جایزهر کالا را  مشخص می نماید . 
  2. بازاریابی و تبلیغات ( شامل  مشارکت در هیاتهای تجاری به خارج از کشور ، حضور در نمایشگاهها ، تهیه کتب و نشریات مرتبط با صادرات ، تهیه فیلم های تبلیغاتی )  ، آموزش ( برگزاری کارگاههای آموزشی برای تجار و بازرگانان ) خدمات بازرگانی ( پرداخت تسهیلات بانکی به صادر کنندگان ، پرداخت کارمزد تسهیلات به صادرکنندگان ) ثبت برند یا نشان تجاری برای کالاهای صادراتی ، تهیه وب سایتهای تجاری و غیره می باشد .